1 ks nivå 1
1.1 Forkortingslister
A-forkortinger
| Kortskrift | Fullskrift | Tilføyelser |
| ⠁ | at | - |
| ⠃ | ble | - |
| ⠉ | og | - |
| ⠉⠎ | også | - |
| ⠙ | du | - |
| ⠑ | eller -s | ⠑⠀-⠎ |
| ⠋ | fra | - |
| ⠛ | eg | - |
| ⠓ | han -s | ⠓⠀-⠎ |
| ⠊⠅ | ikke | - |
| ⠊⠅⠚ | ikkje | - |
| ⠚ | jeg | - |
| ⠅ | kan | - |
| ⠇ | like | - |
| ⠍ | mange | - |
| ⠝ | når | - |
| ⠕ | oss | - |
| ⠏ | på | - |
| ⠟ | under | - |
| ⠗ | har | - |
| ⠎ | som | - |
| ⠞ | til | - |
| ⠥ | hun | - |
| ⠧ | ved | - |
| ⠭ | over | - |
| ⠽ | mye | - |
| ⠵ | etter | - |
| ⠵⠏ | etterpå | - |
| ⠵⠎ | ettersom | - |
| ⠯ | forhold | - |
| ⠯⠧ | forholdsvis | - |
| ⠣ | en | - |
| ⠣⠹ | ende | - |
| ⠩ | med | - |
| ⠹ | de | - |
| ⠱ | er | - |
| ⠫ | for | - |
| ⠻ | gjennom | - |
| ⠪ | før | - |
| ⠺ | hvor | - |
| ⠺⠙ | hvordan | - |
| ⠜ | være | - |
| ⠬ | et | - |
| ⠼ | var | - |
B-forkortinger
| Kortskrift | Fullskrift | Tilføyelser |
| ⠟ | under | - |
| ⠭ | over | - |
| ⠵ | etter | - |
| ⠺ | hvor | - |
B/c-forkortinger
| Kortskrift | Fullskrift | Tilføyelser |
| ⠯ | forhold | - |
| ⠫ | for | - |
| ⠻ | gjennom | - |
C-forkortinger
| Kortskrift | Fullskrift | Tilføyelser |
| ⠣ | en | - |
| ⠣⠹ | ende | - |
| ⠹ | de | - |
| ⠱ | er | - |
| ⠬ | et | - |
| ⠼ | ar | - |
1.2 Lesetabell
Tabellen benyttes for å finne betydningen av en forkorting og er ordnet etter Brailles system. Etter forkortingen settes type forkorting i parentes, eks. (a) = a-forkorting, og dens betydning.
| Kortskrift | Fullskrift | Tilføyelser |
| ⠁ | (a) at | - |
| ⠃ | (a) ble | - |
| ⠉ | (a) og | - |
| ⠉⠎ | (a) også | - |
| ⠙ | (a) du | - |
| ⠑ | (a) eller -s | ⠑⠀-⠎ |
| ⠋ | (a) fra | - |
| ⠛ | (a) eg | - |
| ⠓ | (a) han -s | ⠓⠀-⠎ |
| ⠊⠅ | (a) ikke | - |
| ⠊⠅⠚ | (a) ikkje | - |
| ⠚ | (a) jeg | - |
| ⠅ | (a) kan | - |
| ⠇ | (a) like | - |
| ⠍ | (a) mange | - |
| ⠝ | (a) når | - |
| ⠕ | (a) oss | - |
| ⠏ | (a) på | - |
| ⠟ | (a) under | - |
| ⠟ | (b) under | - |
| ⠗ | (a) har | - |
| ⠎ | (a) som | - |
| ⠞ | (a) til | - |
| ⠥ | (a) hun | - |
| ⠧ | (a) ved | - |
| ⠭ | (a) over | - |
| ⠭ | (b) over | - |
| ⠽ | (a) mye | - |
| ⠵ | (a) etter | - |
| ⠵ | (b) etter | - |
| ⠵⠏ | (a) etterpå | - |
| ⠵⠎ | (a) ettersom | - |
| ⠯ | (a) forhold | - |
| ⠯ | (b/c) forhold | - |
| ⠯⠧ | (a) forholdsvis | - |
| ⠣ | (a) en | - |
| ⠣ | (c) en | - |
| ⠣⠹ | (a) ende | - |
| ⠣⠹ | (c) ende | - |
| ⠩ | (a) med | - |
| ⠹ | (a) de | - |
| ⠹ | (c) de | - |
| ⠱ | (a) er | - |
| ⠱ | (c) er | - |
| ⠫ | (a) for | - |
| ⠫ | (b/c) for | - |
| ⠻ | (a) gjennom | - |
| ⠻ | (b/c) gjennom | - |
| ⠪ | (a) før | - |
| ⠺ | (a) hvor | - |
| ⠺ | (b) hvor | - |
| ⠺⠙ | (a) hvordan | - |
| ⠜ | (a) være | - |
| ⠬ | (a) et | - |
| ⠬ | (c) et | - |
| ⠼ | (a) var | - |
| ⠼ | (c) ar | - |
1.3 Skrivetabell
Tabellen er ordnet alfabetisk etter de fullskrevne ordene og viser hvordan ord og orddeler skal forkortes.
| Fullskrift | Kortskrift | Tilføyelser |
| ar | (c)⠀⠼ | - |
| at | (a)⠀⠁ | - |
| ble | (a)⠀⠃ | - |
| de | (a)⠀⠹ | - |
| de | (c)⠀⠹ | - |
| du | (a)⠀⠙ | - |
| eg | (a)⠀⠛ | - |
| eller | (a)⠀⠑ -s | ⠑⠀-⠎ |
| en | (a)⠀⠣ | - |
| en | (c)⠀⠣ | - |
| ende | (a)⠀⠣⠹ | - |
| ende | (c)⠀⠣⠹ | - |
| er | (a)⠀⠱ | - |
| er | (c)⠀⠱ | - |
| et | (a)⠀⠬ | - |
| et | (c)⠀⠬ | - |
| etter | (a)⠀⠵ | - |
| etter | (b)⠀⠵ | - |
| etterpå | (a)⠀⠵⠏ | - |
| ettersom | (a)⠀⠵⠎ | - |
| for | (a)⠀⠫ | - |
| for | (b/c)⠀⠫ | - |
| forhold | (a)⠀⠯ | - |
| forhold | (b/c)⠀⠯ | - |
| forholdsvis | (a)⠀⠯⠧ | - |
| fra | (a)⠀⠋ | - |
| før | (a)⠀⠪ | - |
| gjennom | (a)⠀⠻ | - |
| gjennom | (b/c)⠀⠻ | - |
| han | (a)⠀⠓ -s | ⠓⠀-⠎ |
| har | (a)⠀⠗ | - |
| hun | (a)⠀⠥ | - |
| hvor | (a)⠀⠺ | - |
| hvor | (b)⠀⠺ | - |
| hvordan | (a)⠀⠺⠙ | - |
| ikke | (a)⠀⠊⠅ | - |
| ikkje | (a)⠀⠊⠅⠚ | - |
| jeg | (a)⠀⠚ | - |
| kan | (a)⠀⠅ | - |
| like | (a)⠀⠇ | - |
| mange | (a)⠀⠍ | - |
| med | (a)⠀⠩ | - |
| mye | (a)⠀⠽ | - |
| når | (a)⠀⠝ | - |
| og | (a)⠀⠉ | - |
| også | (a)⠀⠉⠎ | - |
| oss | (a)⠀⠕ | - |
| over | (a)⠀⠭ | - |
| over | (b)⠀⠭ | - |
| på | (a)⠀⠏ | - |
| som | (a)⠀⠎ | - |
| til | (a)⠀⠞ | - |
| under | (a)⠀⠟ | - |
| under | (b)⠀⠟ | - |
| var | (a)⠀⠼ | - |
| ved | (a)⠀⠧ | - |
| være | (a)⠀⠜ | - |