
 

 

 

 

 

 

 

 

To Norges Bank 

 

24.10.2022 

 

 

 

 

Recommendation to place Polski 

Koncern Naftowy Orlen SA under 

observation 

 

 

UNOFFICIAL ENGLISH TRANSLATION  



 

 

 

Summary 

 

The Council on Ethics recommends that Polski Koncert Naftowy Orlen SA (Orlen) be 

placed under observation pursuant to the ethical guidelines’ human rights criterion. The 

background for this is Orlen’s acquisition of the newspaper publisher Polska Press and 

its implications for freedom of the press in Poland. 

Orlen is an integrated energy company listed on the Warsaw Stock Exchange. The 

company’s largest shareholder is the Polish state. At the close of 2021, the GPFG owned 

1.18 per cent of the company’s shares, worth NOK 822 million. 

The acquisition of Polska Press gives Orlen control over the majority of the country’s 

regional newspapers, in addition to a large number of local media companies and online 

portals. Numerous key actors have pointed out that the state’s ownership of Orlen 

potentially exposes Polska Press to the exercise of political influence and that the 

acquisition therefore has an adverse impact on freedom of expression. This criticism has 

been levelled in the context of diminishing press freedom in the country. 

With regard to the company’s contribution to norm violations, Orlen has carried out the 

acquisition and, as owner, contributed to the replacement of editors and removal of 

criticism from the public discourse. Confronted with the negative consequences of the 

acquisition, the company has stated that it was a purely commercial decision that fits 

well with its strategic goals. The company has emphasised that it respects national 

legislation covering the media market and that it will not interfere in the editorial 

content of Polska Press’s publications. 

In the Council’s view, there is no contradiction between the acquisition being undertaken 

for commercial reasons and it having an adverse impact on freedom of the press at the 

same time. 

The risk of political interference is particularly serious in connection with elections, and 

the Council notes that several actors have expressed serious concern about the 

independence of Polska Press’s publications in connection with the elections in 2023. To 

what extent this risk will materialise is nevertheless uncertain. Due to this uncertainty 

about future developments, the Council recommends that the company be placed 

under observation. 

  



 

 

 

 

 

Contents 

 

  

Summary ...................................................................................................................... 2 

1 Introduction ........................................................................................................... 1 

1.1 What the Council has considered .................................................................. 1 

1.2 Human rights standards ................................................................................ 3 

1.3 Sources ............................................................................................................ 5 

2 Background ............................................................................................................ 5 

3 Impact on press freedom ..................................................................................... 6 

4 Information from the company ......................................................................... 11 

5 The Council on Ethics’ assessment .................................................................... 11 

6 Recommendation ................................................................................................ 13 

 



1 

 

1 Introduction 

The Council on Ethics (the Council) for the Government Pension Fund Global (GPFG) has 

assessed the Fund’s investments in PKN Orlen SA (Orlen)1 against the Guidelines for 

Observation and Exclusion of Companies from the Government Pension Fund Global 

(the ethical guidelines).2 The recommendation concerns Orlen’s acquisition of the 

newspaper publisher Polska Press and its implications for press freedom in Poland. 

Orlen is an integrated energy company listed on the Warsaw Stock Exchange. The 

company owns a large number of companies engaged in refining and petrochemical 

production, electrical power generation, wholesale and retail trade and fuel sales, 

among others. The company has operations in Central Europe and Canada. 

The company’s largest shareholder is the Polish state, which owns 32 per cent of its 

shares. This shareholding is expected to rise to 50 per cent.3 According to Orlen, the 

state has “de facto” control of the company.4 Polska Press is one of the largest 

newspaper publishers in Poland and the leading enterprise in the country’s regional and 

local media market. 

At the close of 2021, the GPFG owned 1.18 per cent of Orlen’s shares, worth NOK 822 

million. 

1.1 What the Council has considered  

The Council on Ethics has assessed the GPFG’s investment in Orlen against section 4(a) 

of the ethical guidelines, which states that companies “may be put under observation or 

 

1 Issuer ID: 823804 

2 Guidelines for Observation and Exclusion of Companies from the Government 

Pension Fund Global, 

https://www.regjeringen.no/contentassets/9d68c55c272c41e99f0bf45d24397d8c/202

2.09.05_gpfg_guidelines_observation_exclusion.pdf   

3 Nasdaq, Poland to up stake in Orlen to 50% as part of Lotos, PGNiG deal, says 

minister, 12 May 2021 https://www.nasdaq.com/articles/poland-to-up-stake-in-orlen-

to-50-as-part-of-lotos-pgnig-deal-says-minister-2021-05-12 

4 European Commission, Case M.9014 - PKN Orlen/Grupa Lotos, 14 July 2020, p. 20  

https://ec.europa.eu/competition/mergers/cases1/202121/m9014_8817_6.pdf  

https://www.regjeringen.no/contentassets/9d68c55c272c41e99f0bf45d24397d8c/2022.09.05_gpfg_guidelines_observation_exclusion.pdf
https://www.regjeringen.no/contentassets/9d68c55c272c41e99f0bf45d24397d8c/2022.09.05_gpfg_guidelines_observation_exclusion.pdf
https://www.nasdaq.com/articles/poland-to-up-stake-in-orlen-to-50-as-part-of-lotos-pgnig-deal-says-minister-2021-05-12
https://www.nasdaq.com/articles/poland-to-up-stake-in-orlen-to-50-as-part-of-lotos-pgnig-deal-says-minister-2021-05-12
https://ec.europa.eu/competition/mergers/cases1/202121/m9014_8817_6.pdf


2 

 

be excluded if there is an unacceptable risk that the company contributes to or is responsible 

for (…) serious or systematic human rights violations”. According to section 6(5) of the 

ethical guidelines, observation may be employed “if it is uncertain whether grounds for 

exclusion exist or what developments may occur forward in time, or when expedient for other 

reasons”.  

The Council bases its assessment of what constitutes a human rights violation on 

internationally recognised conventions and authoritative interpretations thereof. The 

Council also finds guidance in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights 

(UNGP), which establishes that companies must not infringe on human rights and that 

they must “address adverse human rights impacts with which they are involved”.5 In line 

with UNGP, the Council attaches importance to the consequences and scale of the 

infringements and the extent to which it is possible to remedy them. 

In this case, the Council has assessed whether the company’s conduct has negative 

consequences for freedom of expression as enshrined in Article 19 of the International 

Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) and Article 10 of the European Convention 

on Human Rights (ECHR). The Council has not previously assessed freedom of 

expression pursuant to the ethical guidelines’ human rights criterion. In the Report to 

the [Norwegian] Storting on the Government Pension Fund (2021-2022), it is emphasised 

that the Council may assess contribution to the abuse of any human rights under this 

criterion.6  

In this case, the Council has assessed the company’s contribution to systematic abuse of 

human rights. In previous recommendations, the Council has taken the position that 

human rights abuses are systematic when they are of a significant scope and scale. 

Abuses may be systematic when they are numerous, when different types of rights are 

infringed, or when they occur at multiple units within the company. The Council takes 

the view that systematic abuses are not isolated incidents but constitute a pattern of 

behaviour. In previous recommendations, the Council has also given weight to whether 

pushing up to or exceeding the boundaries of accepted norms has been a deliberate 

practice on the part of the company.     

 

5 UN Guiding Principles on Business and Human Rights 

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/publications/guidingprinciplesb

usinesshr_en.pdf  

6 Report to the Storting Meld. St. 9 (2021-2022), p. 38 

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/publications/guidingprinciplesbusinesshr_en.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/publications/guidingprinciplesbusinesshr_en.pdf


3 

 

While international human rights conventions bind states and not companies, 

companies can be said to contribute to human rights violations. The Council on Ethics 

takes no position on the extent to which the state is responsible for the human rights 

abuses in question. When assessing a company’s contribution to human rights 

violations, the Council considers whether there is a tangible link between the company’s 

operations and the abuse concerned, whether the company has actively contributed to 

the abuse or been aware of it without doing anything to prevent it. The abuse must be 

ongoing, or there must be an unacceptable risk that such abuse may occur in future. 

The Council attaches importance to what the company is doing to prevent future norm 

violations. 

1.2 Human rights standards 

According to Article 19(2) of the ICCPR:  

Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom 

to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, 

either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of 

his choice. 

The Human Rights Committee’s General Comment on Article 19 from 20117 states that 

freedom of expression is a prerequisite for the fulfilment of a number of other human 

rights, including the right to freedom of association (ICCPR, Article 21) and the right to 

vote (ICCPR, Article 26). 

Even though Article 19 does not expressly mention freedom of the press and media 

diversity, it follows from the Human Rights Committee’s General Comment on Article 19, 

from both 19838 and 2011, that these elements are covered by the wording. In the 

General Comment from 2011, the Committee states that a free, uncensored and 

unhindered press is essential in any society to safeguard freedom of expression and 

 

7 United Nations Human Rights Committee, General Comment No. 34 Article 19: 

Freedoms of opinion and expression, 2011 

https://www2.ohchr.org/english/bodies/hrc/docs/gc34.pdf  

8 United Nations Human Rights Committee, General comment No. 10 Article 19: 

Freedoms of opinion and expression, 1983 

https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/Opinion/CCPRGeneralC

ommentNo10.pdf  

https://www2.ohchr.org/english/bodies/hrc/docs/gc34.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/Opinion/CCPRGeneralCommentNo10.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/Opinion/CCPRGeneralCommentNo10.pdf


4 

 

several other rights under the ICCPR. The Committee also points out that a free press is 

a cornerstone of all democratic societies.9 A report from the UN Special Rapporteur on 

Freedom of Opinion and Expression defines press freedom as freedom, independence 

and diversity of news media, including production, publication and dissemination of 

journalism on all platforms. Media independence was defined as editorial independence 

from political interference.10 

Freedom of expression is also protected under Article 10 of the European Convention on 

Human Rights (ECHR) and, like the ICCPR, encompasses press freedom and diversity.11 In 

the European Court of Human Rights’ guidelines on Article 10, the particular of 

importance of freedom of the press in relation to democratic elections is emphasised 

with reference to the Court’s custom and practice:  

Free elections and freedom of expression, and particularly the freedom of political 

debate, form the foundation of any democracy. The two rights are inter-related and 

operate to reinforce each other. It is particularly important in the period preceding an 

election that opinions and information of all kinds are permitted to circulate freely (…) 

In consequence, the watchdog role of the press is no less pertinent at election time. In 

the Court’s view, this role encompasses an independent exercise of freedom of the 

press on the basis of free editorial choice aimed at imparting information and ideas 

on subjects of public interest. In particular, discussion of the candidates and their 

programmes contributes to the public’s right to receive information and strengthens 

voters’ ability to make informed choices between candidates for office.12  

 

9 United Nations Human Rights Committee (2011) p. 3  

10 United Nations Human Rights Council, Reinforcing media freedom and the safety 

of journalists in the digital age, report from the Special Rapporteur on the Promotion 

and Protection of the Right to Freedom of Opinion and Expression, Irene Khan, April 

2022, https://documents-dds-

ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G22/323/44/PDF/G2232344.pdf?OpenElement   

11 The European Convention on Human Rights (ECHR), 

https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf  

12 Guide to Article 10 of the Convention – Freedom of expression European Court of 

Human Rights 109/129 Last update: 30 April 2021 receive information and 

 

https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G22/323/44/PDF/G2232344.pdf?OpenElement
https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G22/323/44/PDF/G2232344.pdf?OpenElement
https://www.echr.coe.int/documents/convention_eng.pdf


5 

 

1.3 Sources 

In this case, the Council on Ethics has made use of publicly available information from 

the media, UN bodies, international courts, civil society and government agencies. The 

Council has also received information from the company. 

2 Background 

In December 2020, Orlen announced its intentions to acquire Polska Press from 

Germany’s Verlagsgruppe Passau Capital Group. The transaction gave Orlen control of 

20 of the country’s 24 regional newspapers, 120 weekly magazines and 500 online 

portals. Orlen has stated that the acquisition gives the company access to a readership 

of 17.4 million people.13 In 2019, before acquiring Polska Press, Orlen purchased 66 per 

cent of the shares in Sigma BIS, another media and advertising company. In 2020, Orlen 

also acquired Ruch group, a nationwide news outlet that also has distribution in the 

wholesale and retail sectors. Ruch’s network comprises around 2,400 newsagents 

(kiosks), making it the largest newspaper distributor in Poland. 

Since the current ruling party came to power in Poland in 2015, it has reportedly taken 

several steps to increase its influence over national media in Poland.14 The party has had 

the expressly stated goal of limiting foreign ownership of the media, a policy dubbed 

“repolonisation”.15 Critics have claimed that the purpose of this policy is to secure state 

 

strengthens voters’ ability to make informed choices between candidates for office 

https://www.echr.coe.int/documents/guide_art_10_eng.pdf  

13 Notes From Poland, Polish state energy giant buys hundreds of local media outlets 

from German owner, 7 December 2020 

https://notesfrompoland.com/2020/12/07/polish-state-energy-giant-buys-hundreds-

of-local-media-outlets-from-german-owner/  

14 Foreign Policy, How Poland’s Public Television Became a Mouthpiece of the Law 

and Justice Party, 25 November 2019 https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-

public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/  

15 Reuters, Polish government to 'repolonize' media in next term, deputy PM says, 20 June 

2019 https://www.reuters.com/article/us-poland-media-idUSKCN1TL1EX  

https://www.echr.coe.int/documents/guide_art_10_eng.pdf
https://notesfrompoland.com/2020/12/07/polish-state-energy-giant-buys-hundreds-of-local-media-outlets-from-german-owner/
https://notesfrompoland.com/2020/12/07/polish-state-energy-giant-buys-hundreds-of-local-media-outlets-from-german-owner/
https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/
https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/
https://www.reuters.com/article/us-poland-media-idUSKCN1TL1EX


6 

 

control of the media.16 Since 2015, the country has fallen 46 places on Reporters 

Without Borders’ World Press Freedom Index. It is now ranked 64 of 180 countries.17 

One reason for the fall is the political control of state-owned media. Shortly after the 

ruling party came into office, it took control of the appointment of senior executives at 

the public broadcasting service. After the presidential elections in 2020, the OSCE Office 

for Democratic Institutions and Human Rights stated: 

The governance and funding of the public broadcaster TVP does not ensure editorial 

independence and enables the government to exert pressure on TVP content. During this 

campaign (…) the TVP failed in its legal duty to provide balanced and impartial coverage. 

Instead, it acted as a campaign vehicle for the incumbent and frequently portrayed his 

main challenger as a threat to Polish values and national interests. Some of the reporting 

was charged with xenophobic and anti-Semitic undertones. (…) Editorial bias across the 

media landscape, combined with the lack of an effective oversight, reduced voters' ability 

to access comprehensive information that helps to inform their choices. 18 

3 Impact on press freedom 

Several critics have argued that the acquisition of Polska Press is a step towards the 

government’s goal of obtaining greater control of the media.19 A report from the Centre 

for Media Pluralism and Media Freedom at The European University Institute finds a 

 

16 Reporters Without Borders (RSF), Poland about to censor privately-owned media, 

like its Hungarian ally, 31 July 2020 https://rsf.org/en/poland-about-censor-privately-

owned-media-its-hungarian-ally  

17 Reporters Without Borders (RSF), RSF declares “press freedom state of emergency” 

in Poland, 13 September 2013  https://rsf.org/en/news/rsf-declares-press-freedom-

state-emergency-poland 

18 OECD, ODIHR Special Election Assessment Mission Republic of Poland – 

Presidential Election, 28 June 2020, 

https://www.osce.org/files/f/documents/4/9/455728.pdf  

19 For example, see: https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-

violates-eu-merger-rules/  

https://rsf.org/en/poland-about-censor-privately-owned-media-its-hungarian-ally
https://rsf.org/en/poland-about-censor-privately-owned-media-its-hungarian-ally
https://rsf.org/en/news/rsf-declares-press-freedom-state-emergency-poland
https://rsf.org/en/news/rsf-declares-press-freedom-state-emergency-poland
https://www.osce.org/files/f/documents/4/9/455728.pdf
https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-violates-eu-merger-rules/
https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-violates-eu-merger-rules/


7 

 

high risk relating to the lack of political independence and media diversity in Poland.20 

The report uses Orlen’s acquisition as an example of growing political influence over and 

the concentration of ownership of Poland’s media. The report states that the acquisition 

“resulted in increased political control” and that it has led to “dominance of regional news 

market by a state-owned company with a significantly strong position and high share in 

audience market”. Polish and European journalists and civil society organisations have 

also expressed grave concerns that political influence over Polska Press has increased as 

a result of the acquisition.21 

The acquisition of Polska Press was approved by the Polish competition authorities in 

February 2021.22 According to the published decision, the authorities did not assess 

whether the acquisition would pose a potential threat to the media’s independence and 

diversity. The decision was appealed by Poland’s Commissioner for Human Rights, who 

argued that press freedom and media diversity should have been included in the 

 

20 EUI/ The Centre for Media Pluralism and Media Freedom, Monitoring Media 

Pluralism in The Digital Era, Application Of The Media Pluralism Monitor, Country 

Report: Poland, 2022 

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/74700/MPM2022-Poland-

EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y  

21 For example, see:  

   Reporters Without Borders (RSF), https://rsf.org/en/news/firing-four-editors-

repolonisation-under-way-poland 

   International Press Institute (IPI), https://ipi.media/purchase-of-polska-press-by-

state-energy-giant-spells-disaster-for-media-freedom-in-poland/ 

   Article 19, https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-violates-

eu-merger-rules/ 

   Press Club Polska (in Polish), 

https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Stanowisko_Press_Club_20.05.2021.pdf 

22 UOKiK, Decyzja nr DKK-34/2021 (in Polish), 

https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/1/533AAC068F3C6568C1258681003DC4

32?editDocument&act=Decyzja 

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/74700/MPM2022-Poland-EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/74700/MPM2022-Poland-EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://rsf.org/en/news/firing-four-editors-repolonisation-under-way-poland
https://rsf.org/en/news/firing-four-editors-repolonisation-under-way-poland
https://ipi.media/purchase-of-polska-press-by-state-energy-giant-spells-disaster-for-media-freedom-in-poland/
https://ipi.media/purchase-of-polska-press-by-state-energy-giant-spells-disaster-for-media-freedom-in-poland/
https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-violates-eu-merger-rules/
https://www.article19.org/resources/pkn-orlen-media-purchase-violates-eu-merger-rules/
https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Stanowisko_Press_Club_20.05.2021.pdf
https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/1/533AAC068F3C6568C1258681003DC432?editDocument&act=Decyzja
https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf/1/533AAC068F3C6568C1258681003DC432?editDocument&act=Decyzja


8 

 

authorities’ assessment.23 According to the appeal, the state and politicians in positions 

of power will easily be able to “influence the taking of decisions on all activities of individual 

editorial offices, thereby transforming free press (…) into information and propaganda 

bulletins dependent on the authorities” when Orlen is in a position to appoint loyal editors. 

To substantiate this assertion, the Commissioner points to the considerable political 

influence exerted over the state-owned broadcasting company. In June 2022, the appeal 

court found that the competition authorities cannot take account of press freedom and 

diversity in their assessments.24  

A number of editors have been replaced since Orlen took over the company. Several of 

the new editors are said to have come from the national broadcaster or other 

government-friendly media.25 In July 2021, the news magazine Notes from Poland 

published an article which claimed that 14 editors-in-chief had been replaced.26 Another 

editor resigned from a newspaper in southern Poland in July 2022. In connection with 

this, he said: 

 From the beginning, I saw the takeover of Polska Press by Orlen as the end of the 

independent regional press (…) I've been a publisher for over 20 years and I've been 

making the newspaper the way I thought it should look. With time, I came to the 

 

23 Polish government (in Polish), 

https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Odwolanie_UOKiK_Orlen_PolskaPresse_5.03

.2021.pdf 

24 Reuters, Polish court rejects appeal against PKN Orlen’s Polska Press takeover, 7 

June 2022 https://www.reuters.com/business/media-telecom/polish-court-rejects-

appeal-against-pkn-orlens-takeover-polska-press-pap-2022-06-07/  

25 IPI, 10 June 2021 https://ipi.media/poland-orlen-continues-editorial-purge-at-

polska-press-2/ 

26 Notes from Poland, Fourteenth newspaper editor leaves since Polish state oil giant 

media takeover, 14 July 2021 https://notesfrompoland.com/2021/07/14/fourteenth-

newspaper-editor-dismissed-since-polish-state-oil-giant-media-takeover/ 

https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Odwolanie_UOKiK_Orlen_PolskaPresse_5.03.2021.pdf
https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Odwolanie_UOKiK_Orlen_PolskaPresse_5.03.2021.pdf
https://www.reuters.com/business/media-telecom/polish-court-rejects-appeal-against-pkn-orlens-takeover-polska-press-pap-2022-06-07/
https://www.reuters.com/business/media-telecom/polish-court-rejects-appeal-against-pkn-orlens-takeover-polska-press-pap-2022-06-07/
https://ipi.media/poland-orlen-continues-editorial-purge-at-polska-press-2/
https://ipi.media/poland-orlen-continues-editorial-purge-at-polska-press-2/
https://notesfrompoland.com/2021/07/14/fourteenth-newspaper-editor-dismissed-since-polish-state-oil-giant-media-takeover/
https://notesfrompoland.com/2021/07/14/fourteenth-newspaper-editor-dismissed-since-polish-state-oil-giant-media-takeover/


9 

 

conclusion that it is becoming more and more difficult to do it in accordance with my 

conscience.27  

In addition to the editors who have been replaced or stepped down, numerous 

journalists are said to have resigned their positions, in part due to a lack of 

independence.28 The editor-in-chief of Polska Press was asked about these journalists in 

an interview. She indicated that those claiming not to have political independence were 

attention-seeking and trying to improve their position in the labour market by alleging 

they were victims of “political persecution”.29  

Since the acquisition, numerous allegations have been made concerning the exercise of 

political influence over the editorial content of Polska Press’s newspapers. For example, 

the Society of Journalists alleged that a Polska Press newspaper reported on a candidate 

from the ruling party far more favourably than her competitors in a local election in 

2021.30 Other actors have also predicted that Polska Press will be utilised by the ruling 

party in the election campaign ahead of the general election in 2023, both to spread 

information supportive of the governing party and exploit user data the company has 

gained access to through the acquisition.31 It has also been reported that newly 

 

27 Press.pl (in Polish), Bogusław Mrukot odchodzi z "Nowej Trybuny Opolskiej". Pracował 

w niej ponad 20 lat, 14 July 2022 https://www.press.pl/tresc/71758,boguslaw-mrukot-

odchodzi-z-_nowej-trybuny-opolskiej_---pracowal-w-niej-ponad-20-lat  

28 IPI, Poland, Orlen continues editorial purge at Polska Press, 10 June 2021 

https://ipi.media/poland-orlen-continues-editorial-purge-at-polska-press-2/ 

29 Wirtualnemedia, Kania: odchodzący dziennikarze narzekają na Polska Press, by podbić 

swoją pozycję na rynku pracy,  https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dorota-kania-

odchodzacy-dziennikarze-narzekaja-na-polska-press-by-podbic-swoja-pozycje-na-

rynku-pracy   

30 Society of Journalists (in Polish), 

http://towarzystwodziennikarskie.pl/2021/06/13/raport-z-monitoringu-mediow-

przed-wyborami-prezydenckimi-w-rzeszowie-28-maja-11-czerwca-2021-r/  

31 Wyborcza.pl, Strategic media takeover. How Orlen's purchase of Polska Press could 

shape the 2023 local elections, 8 January 2021, 

https://wyborcza.pl/7,173236,26670485,strategic-media-takeover-how-orlen-s-

purchase-of-polska-press.html  

https://www.press.pl/tresc/71758,boguslaw-mrukot-odchodzi-z-_nowej-trybuny-opolskiej_---pracowal-w-niej-ponad-20-lat
https://www.press.pl/tresc/71758,boguslaw-mrukot-odchodzi-z-_nowej-trybuny-opolskiej_---pracowal-w-niej-ponad-20-lat
https://ipi.media/poland-orlen-continues-editorial-purge-at-polska-press-2/
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dorota-kania-odchodzacy-dziennikarze-narzekaja-na-polska-press-by-podbic-swoja-pozycje-na-rynku-pracy
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dorota-kania-odchodzacy-dziennikarze-narzekaja-na-polska-press-by-podbic-swoja-pozycje-na-rynku-pracy
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dorota-kania-odchodzacy-dziennikarze-narzekaja-na-polska-press-by-podbic-swoja-pozycje-na-rynku-pracy
http://towarzystwodziennikarskie.pl/2021/06/13/raport-z-monitoringu-mediow-przed-wyborami-prezydenckimi-w-rzeszowie-28-maja-11-czerwca-2021-r/
http://towarzystwodziennikarskie.pl/2021/06/13/raport-z-monitoringu-mediow-przed-wyborami-prezydenckimi-w-rzeszowie-28-maja-11-czerwca-2021-r/
https://wyborcza.pl/7,173236,26670485,strategic-media-takeover-how-orlen-s-purchase-of-polska-press.html
https://wyborcza.pl/7,173236,26670485,strategic-media-takeover-how-orlen-s-purchase-of-polska-press.html


10 

 

appointed editors have prevented or limited reporting on matters that could reflect 

badly on the ruling party,32 and that an article critical of the state-owned national 

broadcaster was removed.33 One journalist is also said to have been dismissed for 

writing an ironic text criticising Orlen and its acquisition of Polska Press.34   

In January 2021, attorney and professor of company law Michał Romanowski wrote an 

article criticising Orlen’s CEO for the acquisition and asserting that it violated Polish 

company law.35 The article was published on the website of a magazine covering 

economics and law. Shortly afterwards, Romanowski was contacted by a representative 

of the magazine who said that the article had been removed on the basis of feedback 

from Orlen. In the media, Orlen stated that it disagreed with the article’s presentation 

and that it planned to take legal action against Romanowski. The company did not do so. 

Orlen’s CEO has also been accused of wanting to silence media that have published 

critical articles unrelated to the acquisition of Polska Press.36   

 

32  Wyborcza.pl (in Polish), Orlen w Polska Press. "Nie używać określenia wolne media." 

Są instrukcje, jak pisać o "lex TVN" i LGBT+, 11 August 2021 

https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,27439531,orlen-w-polska-press-nie-

uzywac-okreslenia-wolne-media-sa.html 

33 Wyborcza.pl, (in Polish), Naczelny gazety z Polska Press, z nadania Orlenu, wyrzuca 

felieton z druku. Bo był krytyką TVP, 21 June 2021 

https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,27228963,naczelny-gazety-z-

polska-press-z-nadania-orlenu-wyrzuca-felieton.html  

34 Wirtualnemedia, (in Polish) Nowy naczelny „Nowin” zerwał współpracę z felietonistą, 

który zakpił z kupna Polska Press przez Orlen, 11 May 2021 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/felietonista-nowin-zwolniony-za-zart-z-

prezesa-orlenu-daniel-obajtek  

35 Wirtualnemedia.pl, (in Polish), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/profesor-

prawa-michal-romanowski-rzeczpospolita-usunela-moj-tekst-po-interwencji-orlenu  

36 IPI, Increased attempts to silence Poland's free media through lawsuits (Gazeta 

Wyborcza), https://ipi.media/increased-attempts-to-silence-polands-free-media-

through-lawsuits-gazeta-wyborcza/  

https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,27439531,orlen-w-polska-press-nie-uzywac-okreslenia-wolne-media-sa.html
https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,27439531,orlen-w-polska-press-nie-uzywac-okreslenia-wolne-media-sa.html
https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,27228963,naczelny-gazety-z-polska-press-z-nadania-orlenu-wyrzuca-felieton.html
https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,27228963,naczelny-gazety-z-polska-press-z-nadania-orlenu-wyrzuca-felieton.html
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/felietonista-nowin-zwolniony-za-zart-z-prezesa-orlenu-daniel-obajtek
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/felietonista-nowin-zwolniony-za-zart-z-prezesa-orlenu-daniel-obajtek
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/profesor-prawa-michal-romanowski-rzeczpospolita-usunela-moj-tekst-po-interwencji-orlenu
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/profesor-prawa-michal-romanowski-rzeczpospolita-usunela-moj-tekst-po-interwencji-orlenu
https://ipi.media/increased-attempts-to-silence-polands-free-media-through-lawsuits-gazeta-wyborcza/
https://ipi.media/increased-attempts-to-silence-polands-free-media-through-lawsuits-gazeta-wyborcza/


11 

 

4 Information from the company 

The Council been in contact with the company from February to October 2022. In its 

communications, the company has maintained that it complies with national and 

international law and does not interfere with the journalistic content of titles published 

by Polska Press. 

According to the company, the criticism levelled at it is not grounded in facts but in 

biased accounts published by media and organisations that support the country’s 

political opposition. The company also points to a survey showing that Polish consumers 

want Polish-owned media and that an organisation of journalists has taken a positive 

view of the acquisition because it strengthens Polish ownership.  

Orlen has further explained that no editors have been dismissed, but that amicable 

settlements have been reached with those who have been replaced. With regard to 

other employees, the company says that a larger number could have had to be let go if 

Orlen had not acquired Polska Press, and that it now has roughly the same staff 

turnover as elsewhere in the industry. The company also points out that it has come to 

an agreement with the trade unions at Polska Press, which provides employees with 

better employment conditions than previously. 

Orlen has further explained that the acquisition was a purely commercial transaction 

that fits well with the company’s strategic plans to strengthen retail sales and is in line 

with global trends. The company also sees the acquisition in connection with its 

purchase of Sigma Bis and Ruch. Furthermore, the company describes plans to develop 

big data tools to as it can now collect information on 60 per cent of internet users in 

Poland. This will enable it to create new business models and provide better 

geographical coverage and personalised offerings to selected customers. 

5 The Council on Ethics’ assessment 

The Council on Ethics has assessed the GPFG’s investment in Orlen against the ethical 

guidelines’ human rights criterion. 

Orlen is accused of adversely impacting press freedom and diversity through its 

acquisition of Polska Press. Freedom of the press, as an aspect of freedom of 

expression, is internationally recognised as a prerequisite for democracy and other 

human rights, including the right to vote in free and fair elections. Contribution to the 

infringement of these rights may constitute grounds for exclusion from the GPFG. 



12 

 

The acquisition gives Orlen control over most regional newspapers as well as a large 

number of local media outlets and online portals in Poland. In light of the volume of 

publications that have been affected by the acquisition, combined with the crucial 

importance of press freedom for a number of other rights, the Council has, in this case, 

assessed whether the company can be said to contribute to systematic norm violations. 

As in previous recommendations, the Council has attached importance to the fact that 

these are not merely isolated incidents but that the norm violations may constitute a 

pattern of behaviour. The Council has also accorded weight to the fact that the company 

seems to deliberately be operating at the limits of accepted norms. 

In its assessment of the allegations against the company, the Council has placed 

emphasis on the views of the Commissioner for Human Rights in Poland, as well as 

journalists, academics, and civil society representatives, who argue that the state’s 

ownership of Orlen means that Polska Press could be subjected to political interference. 

The Council notes that several editors-in-chief have been replaced and numerous 

journalists have resigned because they feel they no longer have editorial freedom. The 

consequences of these personnel changes may be difficult to reverse. The Council also 

notes that there have been allegations of political interference in the publications since 

the acquisition. Furthermore, the company is alleged to have procured the removal of 

criticism from the public discourse and threatened critics with legal action. Finally, the 

Council attaches importance to the serious concerns that Polska Press’s publications 

could be used to influence the 2023 elections. 

Confronted with the potential adverse impact of the acquisition on press freedom, the 

company has stated that it was a business decision, that accorded well with 

international trends and the company’s strategic goals. The company has also 

emphasised that it complies with the legislation covering the media market and does 

not interfere with the journalistic content of titles published by Polska Press.  

In the Council’s view, there is no contradiction between the acquisition having been 

made on purely commercial grounds and it having an adverse impact on press freedom 

at the same time. Although the company asserts that it will not interfere in editorial 

matters, it has not answered the Council’s questions about whether measures have 

been initiated to prevent the exertion of political influence, for example in the 

appointment of editors. In light of the allegations made against the company and the 

potentially adverse impact on press freedom in Poland, the Council would – at the very 

least – expect the company to initiate specific measures to protect the editorial freedom 

of the publications it owns. Such measures could, for example, include a thorough 

assessment of the risk of political interference, clear guidelines to safeguard editorial 



13 

 

independence, control mechanisms to ensure compliance with such guidelines, and a 

complaints/enforcement system that gives editors and journalists an opportunity to 

safely report censurable conditions. 

Although the GPFG is invested in many companies operating in a context where 

freedom of expression is severely constrained, the Council considers that companies 

engaged in a media market in which press freedom is under pressure must take 

particular care not to adversely affect the situation. In this case, it is an acquisition 

carried out by a GPFG company that could lead to previously independent publications 

being subject to political interference. Based on the previously stated information, the 

Council takes the position that the acquisition could have had such an adverse impact. 

In line with international standards, the risk of political interference is particularly 

serious in connection with elections. The Council notes that several actors have 

expressed grave concerns about the political independence of Polska Press’s 

publications in the runup to the 2023 elections. Critics fear the publications will be used 

as mouthpieces for those currently in power. The extent to which this risk may 

materialise is nevertheless uncertain. Due to the uncertainty attaching to developments 

forward in time, the Council recommends that the company be placed under 

observation. 

6 Recommendation  

The Council on Ethics recommends to place Polski Koncern Naftowy Orlen SA under 

observation. 

    *** 

 

Johan H. 

Andresen  

Chair 

Svein Richard 

Brandtzæg 

Cecilie 

Hellestveit 

Vigdis Vandvik 

(Sign.) (Sign.) (Sign.) (Sign.) 

 

 

 


	Summary
	1 Introduction
	1.1 What the Council has considered
	1.2 Human rights standards
	1.3 Sources

	2 Background
	3 Impact on press freedom
	4 Information from the company
	5 The Council on Ethics’ assessment
	6 Recommendation

